پنجشنبه 9 فروردين 1403  
تازه ها

احمد عابدی در «پیش‌همایش کنگره بین المللی علامه آیت الله شیخ محمدحسین آل کاشف الغطاء»؛

مرحوم کاشف الغطاء اسرائیل را خطری بزرگ می دانست

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): استاد حوزه علمیه قم گفت: بعد از بحث نبوت مرحوم کاشف الغطاء به هر مناسبت بحث فلسطین و اسرائیل را به میان آورده و نسبت به خطر بزرگ رژیم صهیونیستی هشدار داده است.

 حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی در «پیش‌همایش کنگره بین المللی علامه آیت الله شیخ محمدحسین آل کاشف الغطاء» با موضوع بررسی اندیشه‌های کلامی و رونمایی از مجموعه کلامی موسوعه که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با تشکر از خانواده بزرگوار مرحوم کاشف الغطاء که آثار وی را حفظ کرده‌اند، گفت: از گروهی که تصحیح این آثار را بر عهده داشته‌اند، تشکر می‌کنم که زحمت کشیده‌اند و کار عالمانه‌ای را ارائه کرده‌اند.
وی تصحیح آثار را دارای مشکلاتی دانست و اظهار داشت: این تصحیح از نظر فنی جای تأمل دارد، در بعضی از موارد که صفحه ابتدا و انتهای آن در این کتاب آمده است، در مقابله با اصل اثر کاستی‌هایی به نظر می‌رسد؛ در بعضی از موارد عبارات درست فهمیده نشده است و کاملاً از این آثار مشهود و معلوم است که مرحوم کاشف الغطاء واقعاً یک ادیب به تمام معنا است و خیلی فصیح، بلیغ و عالمانه این آثار را نوشته است، ولی در این تصویر شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که این مجموعه آثار با عنوان کلامی چاپ شده است، ابراز داشت: همه این‌ها آثار کلامی نیست، خیلی از این‌ها اسناد تاریخی است؛ خیلی از این‌ها روز نوشت مرحوم کاشف الغطاء و یا سخنرانی است یا پاسخ به سؤالات فقهی در این مجموعه کلامی بسیار زیاد است.
وی با استناد به تعاریف دقیق علم کلام، تصریح کرد: تمام این مجموعه را نمی توان آثار کلامی نامید؛ آثار غیر کلامی در این مجموعه وجود دارد اما غیر از این، آثار کلامی و فلسفی بسیار ارزشمندی هم در این‌ها آمده است.
حجت الاسلام والمسلمین عابدی اسناد مربوط به پیش‌بینی عاقبت وهابیت را بسیار جالب ارزیابی کرد و گفت: این موارد در این آثار خیلی خوب گرد هم آمده است؛ اگر کسی بخواهد مطلب خوبی درباره وهابیت و جنایات وهابیان و نقدهایی که درباره وهابیت هست را داشته باشد، این مجموعه آثار بسیار مفید خواهد بود.
وی از دیگر ویژگی‌های این آثار را توجه خوب به مسیحیت، گروه‌های تبشیری، مستشرقین و ابتکارات و نوآوری‌های مرحوم کاشف الغطاء توصیف کرد و ابراز داشت: مقایسه بین انجیل‌های چهارگانه و انجیل‌های رسمی و غیر رسمی و اشاره به اینکه مسیحیت آن زمان واحد نبوده است که در آثار مرحوم کاشف الغطاء عالمانه بحث شده است و کمتر عالمی داریم که اینطور خوب با مسیحیت و دیگر ادیان آشنا باشد؛ حتی درباره آیین کنفسیوس یا بودا خیلی جالب بحث کرده است.
استاد حوزه علمیه قم از اعتقاد مرحوم کاشف الغطاء به معاد جسمانی خبر داد و افزود: عجیب است کسی که حداقل دو رساله مفصل در این زمینه دارد، متحمل چه تهمت‌هایی از سوی دیگران بوده است.
وی درباره این که مرحوم کاشف الغطاء استاد کلام و درسی به نام کلام نداشته است، افزود: آن زمانی که ایشان در نجف مشرف بوده است، در نجف درس خارج فلسفه وجود داشته است ولی نداریم که کلام را نزد کسی خوانده باشد.
حجت الاسلام والمسلمین عابدی از تصحیح اسفار توسط مرحوم کاشف الغطاء خبر داد و گفت: این بزرگوار حواشی بر اسفار دارد، نظرات جالبی هم دارد، او در بعضی موارد حرف‌های جدیدی دارد؛ نسبت‌هایی به ارسطو می‌دهد که چرا عقول العشره چرا ده تا هستند و چرا یازده تا نیستند؟ اصل اینکه چرا عقول مطرح شد و چرا ده تا شد؟ فرق بین عقول کلی و جزئی از دیگر مواردی است که درباره آن بحث می‌کند؛ اینجا از مواردی است که این مرحوم حرف جدید دارد.
وی بحث نبوت را مفصل‌ترین بحث کاشف الغطاء توصیف کرد و گفت: از بحث‌های دیگری که در این آثار کلامی بسیار به آن پرداخته شده است، دیدگاه‌های مرحوم کاشف الغطاء درباره اسرائیل و وهابیان است؛ این بزرگوار اینقدر احساس مسئولیت می‌کرد که در کنگره‌ای در قدس رفت، آنجا بیش از یک ماه امام جماعت مسجد الاقصی بوده است و بیشتر کسانی که در آن کنگره شرکت کرده بودند، پشت سر مرحوم کاشف الغطاء نماز می‌خواندند؛ این بخش عمده‌ای است که وی به کمترین مناسبتی به این می‌پردازد که اسرائیل خطر بزرگی است، فلسطینیان مظلوم واقع شده‌اند و باید بیشتر به این مسأله پرداخته شود.
منبع:روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

09:371396/10/30
تعداد بازدید: 1218
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دبيرخانه كنفرانس‌هاي بين‌المللي
مجری سایت : شرکت سیگما