جمعه 31 فروردين 1403  
آرشیو مطالب

آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مسئولان تهیه و انتشار موسوعه علامه کاشف الغطا؛

شیخ محمدحسین کاشف الغطا شخصیت مهمی بود و باید کتاب های علما چاپ و دیده شود

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مسئولان تهیه و انتشار موسوعه علامه کاشف الغطا، فعالیت در راستای ترویج آثار علما را مقدس و مفید دانست.

وی افزود: بعد از ائمه طاهرین(ع) در تاریخ هیچکس مانند علما اثرگذار نیست چرا که علما به پیروی از فرهنگ اهل بیت(ع) به هدایت مردم پرداختند و از دین و معارف الهی حراست کردند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به خدمات علمای بزرگ در طول قرن ها و سال ها اظهار داشت: قرن سیزدهم بسیار مهم و پربار است که بحرالعلوم در رأس آن قرار دارد و شاگردان بسیاری تربیت کرده است، شیخ جعفر کاشف الغطا از شاگردان ایشان است که در خانواده ای علمی و دینی  حضور داشته است.
وی ادامه داد: از نظر تأسیس قواعد فقهی و تفریع فروع مانند کاشف الغطا نیامده است، این عالم بزرگ با وجود این که وضع مالی بسیار سختی داشت و در فقر به سر می برد اما کار علمی را رها نمی کرد و به تبیین معارف دینی می پرداخت.
آیت الله نوری همدانی با بیان این که سابقا علما در مضیقه های بسیاری بودند، ابراز داشت: امروز امکانات بهتری برای تعلیم علوم دینی و ترویج آن وجود دارد که باید از فرصت نهایت استفاده را انجام داد.
وی عنوان کرد: شیخ جعفر کاشف الغطا تسلط فوق العاده ای بر فقه داشته است؛ زمانی در ایران اخباری ها بسیار تبلیغ می کردند و فرقه ای با این نام به وجودآمده بود، ایشان تفاوت ها را بیان کرده و معارف را برای مردم تبیین می کردند؛ خانواده ایشان نیز خانواده علم و فقاهت بود که فرزندان و نوه های ایشان در این مسیر گام برداشتند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر کسانی درباره راه و کار ما مخالفت کردند باید در مسیر الهی قدم برداشته و با افکار باطل مقابله کنیم.
وی اضافه کرد: شیخ جعفر کاشف الغطا نسبت به استاد خود بسیار تواضع داشت و همواره رعایت احترام می کرد و مناجات و خلوت های ویژه با خداوند از ویژگی های ایشان بود. مطالب بسیار مهمی از علم و سیره علما وجود دارد که امروز هم باید مورد توجه باشد.
آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که آثار علمای بزرگ باید چاپ و ترویج شود، گفت: خدمات علما در عرصه های گوناگون باید برای جامعه تبیین شود. علم فقه دقیق، وسیع و مشکل است از این رو بعد از سال ها از حوزه یک فقیه متخصص خارج می شود.
وی افزود: بزرگان همچون آیات بروجردی، حجت کوه کمره ای، داماد، حضرت امام و علامه طباطبایی از علمایی بودند که ویژگی های منحصر به فردی داشتند و خدمات بسیاری انجام دادند که باید تبیین شود؛ دنیای امروز به فقهای متخصص، عالم و آگاه نیاز دارد. 
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: شیخ محمدحسین کاشف الغطا شخصیت مهمی بود و باید کتاب های علما چاپ و دیده شود. کار شما کار بسیار مقدس و مهمی است. در حالات علما مطالب فراوانی وجود دارد و باید استخراج شود و در اختیار همه قرار دهیم و بگوییم که علما از ابتدا چه خدماتی در هر رشته ای ارائه داده اند. 
منبع:روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

14:421396/10/26
تعداد بازدید: 282
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دبيرخانه كنفرانس‌هاي بين‌المللي
مجری سایت : شرکت سیگما