شنبه 8 ارديبهشت 1403  
آرشیو مطالب

پنجشنبه 28 دی ماه در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

مراسم رونمایی از موسوعه کلامی علامه کاشف الغطاء برگزار می شود

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): مراسم رونمایی از موسوعه کلامی علامه کاشف الغطاء در روز پنجشنبه 28 دی ماه ساعت 8 و نیم صبح در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود.

علامه شیخ محمد الحسين آل كاشف الغطا در جهت گسترش و تثبیت فرهنگ و معارف اهل بيت (عليهم السلام)، در حوزه نجف تحولات نوينی را در روش‌ها و شيوه‌هاي عرضه علوم ديني ايجاد كرد و با توجه به اين كه حوزه عمدتاً بر فقه و اصول استوار بود روش تازه‌اي در پيش گرفت و جايگاه مناسب‌‌تري را براي علم كلام و فلسفه در حوزه آموزشي نجف ايجاد كرد. ایشان علاوه بر بکار گیری شیوه‌های نوین، با قلم و بیان خویش در عرصه‌های مختلف علمی، دینی، اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی به فعالیت پرداخت.
وی هماره با انحرافات و بدعت‌های مذهبی وهابیت، بهائیت، مسیحیت، و مادی گراها و دفع شبهات آنان به مبارزه برخواست، وآثار مبارکی از خود به یادگار گذاشت که مجموعه کلامی از جمله آنهاست.
عناوین مجموعه کلامی
۱.المدخل الأوّل: الإمام کاشف الغطاء حیاته و آثاره = این کتاب در هفت بخش زندگینامه علمی سیاسی اخلاقی ... و آثار علمی كاشف الغطا نگاشته شده است.
۲.المدخل الثانی: عقود حیاتی، الرحلة الحجازیّة و الحرکة الجهادیّة: این مدخل مشتمل بر سه آثر خود نوشته کاشف الغطا در خصوص زندگینامه و سفر‌های علمی، سیاسی و جهادی ایشان است.
۳.الدین والإسلام ج 1: این جلد شامل 3 فصل است 1. اثبات صانع 2. اثبات توحيد و ادله آن3. عدل الهی
۴.الدین والإسلام ج 2: شامل فصل چهارم در بحث نبوت (بعثت، عصمت، هجرت و ...)
۵.الدین والإسلام ج 3: درباره زندگاني پيامبر اعظم و از پنج مسلک تشکيل شده است 1. دلايل نبوت پيامبر اكرم (ص) 2. به بيان ارهاصات بدو تولد تا بعثت 3. از بعثت تا هجرت به مدينه 4. از هجرت تا رحلت 5. معجزات آن حضرت.
۶.أصل الشیعة و أصولها: این اثر در سال 1350‌ق با هدف پاسخگوئی به توهين‌ها ، تهمت‌ها و افتراهای برخي مغرضين و جاهلين نسبت به شيعه و لغزش‌هاي جرجي زيدان و جوابي به سمپاشي‏هاي مجامع علمي، فرهنگي مصر به ويژه نوشته‌هاي احمد امين مصري نگاشته شده است.
اين اثر به دو بخش تقسيم شده: بخش نخست پیرامون پيدايش و گسترش تشيع و بخش دوم در  افکار و عقايد شيعه است.
۷.الفردوس الأعلی: شامل مسائل مهم اعتقادی، فقهی، فلسفی و نکات مهم تفسیری و اسرار برخی از عبادات وپاسخ به سئوال‌ها‌ی ارسالی به ایشان است.
۸.جنّة المأوی: این کتاب حاوی مجموعه‌اي متشکل از سخنراني‌ها، مقاله‌ها و تعدادي سؤال و جواب است که بيشتر آنها حول مباحث چهارده معصوم علیهم السلام است.
۹.المطالعات و المراجعات و النقود و الردود ج1: رد کاشف الغطاء بر نقد امین ریحانی و انستاس كرملی به کتاب الدین و الاسلام و پاسخ به نامه‌های ايشان در این باره و ... .
۱۰.المطالعات و المراجعات و النقود و الردود ج 2: نقد کتاب تاریخ آداب اللغة العربیّة نوشته جرجی زیدان و ...
۱۱.المطالعات و المراجعات و النقود و الردود ج3: حاوی ده رساله نقدی کاشف الغطاء در موضوعات مختلف مانند عین المیزان در ردّ رساله میزان الجرح والتعدیل نوشته جمال الدین قاسمی و نقد برکتاب نظام الطلاق فی الاسلام احمد محمد شاكر، نقد برکتاب مقایيس اللغه نوشته احمد بن فارس نقدي بر كتاب الفتنة الكبري نوشته دكتر طه حسين مصري و ... .
۱۲.الدروس الدینیة: اين کتاب دارای سبکی نو، خلاصه و درسه باب تنظيم شده است، باب نخست حاوی 18 درس با عناوين حقيقت ايمان، ايمان صحيح، اثبات صانع، توحيد صانع ونظريه وحدت وجود، عدل اعتقادی، معاد جسمانی، نبوت، صفت پيامبران و أئمه دوازده‌گانه است.
باب دوم در فروع دين و در قالب 22 درس.
باب سوم از هفت درس تشکيل شده و مباحثي چون آداب و اخلاق، دروغ، اسراف، صحت و سلامتي، ميانه روي در غذا خوردن و... را دارد.
۱۳.الآیات البیّنات والتوضیح:
1. الآیات البیّنات في قمع البدع و الضلالات: این كتاب حاوی چهار رساله با ارزش و مهمّ از رساله‌های کاشف‌ الغطاء است به نامهای «المواکب الحسينية»، «نقض فتاوي الوهابية و ردّ الطبيعية و خرافات البابية است.
2. كتاب التوضيح في بيان ما هو الأنجيل و من هو المسيح: این کتاب با بررسي دقيق و علمي انجيل و حقيقت مسيح از نگاه قرآن و اناجیل و تناقضات و افسانه‌های نادرست کشيشان و آشنايي با نويسندگان اناجیل  به طور منطقي و ريشه‌اي و مستند مورد توجه قرار داده شده است.
14.الفهارس: شامل فهرس آیات کریمه، احادیث شریفه، اسماء معصومین علیهم السلام، کتب وارده در متن، اعلام، اماکن وبقاع،  ادیان، جماعات وقبائل، اشعار و مصادر تحقیق  مي‌باشد.
منبع:اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

14:561396/10/26
تعداد بازدید: 267
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دبيرخانه كنفرانس‌هاي بين‌المللي
مجری سایت : شرکت سیگما